Dit jaar is Leeuwarden/Fryslân kulturele hoofdstad van Europa 2018. Een eervolle titel en een bruisend jaar dat een enorme stimulans geeft aan kunst en kultuur in mijn provincie. Overal komen initiatieven op gang en jonge en oude kunstenaars en vormgevers laten zich inspireren tot nieuwe en experimentele projecten. Dat komt niet allemaal zomaar uit de lucht vallen.

Op het terrein van vormgeving, vooral meubelvormgeving, heeft Friesland een boeiende traditie van innovatie en experiment. Direct na de oorlog, in de periode van de Wederopbouw, nam de rotanmeubelindustrie in Noordwolde een enorme vlucht. In de modernistische, minimalistische smaak van die tijd paste het lichte, betaalbare en functionele rotanmeubel perfect. Het toonaangevende blad Goed Wonen was vol lof over de ontwerpen van Piet Muntendam, Gerrit Rietveld en Dirk van Sliedregt voor de Friese fabrieken Rohé en Jonkers.

Na het exportverbod op rotan door de Indonesische regering moesten de fabrieken volledig innoveren. Rohé nam het voortouw, ontwikkelde kunststofrotan en vroeg de ‘rising star’ Gerard van den Berg om een designserie te ontwerpen. Dit werd de DES-serie. De fauteuil uit deze serie won midden jaren ’80 de Nederlandse designprijs. Ik heb in mijn collectie de mooie bank uit de DES-serie. Het frame is van RVS, de kuip van kunstrotan en het kussen van leer. Deze meubelen worden nog niet op volle waarde geschat, maar zijn de klassiekers van de toekomst.