In onze moderne interieurs kunnen alle tijden en stijlen vertegenwoordigd zijn. Interior-designers, boeken, tijdschriften en beurzen laten de verrassende effecten zien van deze eclectische smaak. Er zijn natuurlijk ook altijd mensen die zich helemaal laten inspireren door één bepaalde periode. Sommigen leven volledig in een art-déco interieur, anderen aanbidden de jaren ’50 en rock ’n roll, inclusief neon-verlichting en jukebox.

De schrijver Mario Praz (1896-1982), bekend van zijn studies naar de geschiedenis van het interieur, richtte zijn appartement in Rome helemaal in met voorwerpen, meubels en kunst uit de late achttiende en vroege negentiende eeuw: de periode van het neo-classicisme. In het boek La casa della vita, in het Nederlands vertaald als Huis van het leven, beschrijft hij eigenlijk zijn gehele leven aan de hand van de inrichting van de vele kamers. Hij hield van de stijl van het Empire, beïnvloed door Napoleons reizen naar Egypte, maar zijn belangstelling ging ook uit naar ontwerpers en kunstenaars die zich door de klassieke oudheid lieten inspireren. Zijn favoriete kunstenaar was Antonio Canova.

In mijn collectie heb ik een bijzondere gravure uit het begin van de negentiende eeuw, gegraveerd door Domenico Marchetto naar een ontwerp van Canova. Het is een variatie op het thema van de ‘Cupid seller’. In het midden van de achttiende eeuw spraken de opgravingen in en rond Pompeï enorm tot de verbeelding. Op een muurschildering werd dit thema ontdekt: het verkrijgen of mogelijk maken van de liefde door het kopen van een Cupido. Pompeï was een van de inspiratiebronnen voor de belangstelling voor de klassieke oudheid en het ontstaan van de neo-classicistische stijl. Misschien wel het eerste neo-classicistische schilderij van Joseph-Marie Vien uit 1763 verbeeldde juist dit thema van de Cupid seller. Canova maakte rond 1800 zijn eigen interpretatie.

Mijn gravure combineert prachtig met een moderne lamp, gebaseerd op een andere stijl uit de achttiende eeuw. De Italiaanse ontwerpers van Kartell maakten in 2004 de inmiddels klassiek geworden Bourgie-lamp. Voor hen was de stijl van de Barok de inspiratiebron. Fascinerend hoe de eeuwen zich zo met elkaar verbinden. Geschiedenis is nooit voorbij, zeker niet in onze interieurs.