Vanaf 1950 waaide in het interieurontwerp en in het design van meubelen een nieuwe wind door Amerika en Europa. Het mid-century modern deed zijn intrede, de stijlperiode die wereldwijd dominant was in de jaren 1950-1970. Het mid-century modern greep terug op de functionalistische idealen uit het Interbellum en kon deze verwerkelijken door nieuwe industriële en seriematige productiemethoden. Met andere woorden: grote delen van de bevolking konden zich de in de nieuwe stijl geproduceerde artikelen veroorloven. Mid-century modern was zeker een stijlperiode, maar was bovenal een nieuwe westerse levensstijl, waarin het begrip ‘thuis’ nieuwe inhoud en vorm kreeg. De opvoeding en de verheffing van de mens en de verbetering van de samenleving door middel van schoonheid, helderheid en eerlijkheid in design, kregen door de betaalbaarheid en ruime beschikbaarheid van de nieuwe artikelen zeer direct gestalte.

In de Scandinavische landen was dit modernisme al vóór de oorlog niet alleen een decoratieve stijl, maar een manier van leven waarin architectuur, kunst, interieur en gebruiksvoorwerpen nauw met elkaar verweven raakten. Deze integrale benadering van huis en interieur kennen we vooral uit Denemarken en Zweden. Er loopt een directe lijn van Ikea en de ‘hygge’-trend naar deze lange Scandinavische traditie. We kennen de namen van de bekende ontwerpers: Juhl, Henningsen, Jacobsen, Wegner, e.a. Scandinavisch design is bijna overal om ons heen en beleeft sinds een aantal jaren een enorme revival.

Van alle Scandinavische landen is Noorwegen op het gebied van design het minst bekend. Toch duiken mooie ontwerpen op. In Nederland is het architect-desk  van de Noorse ontwerpers Clausen en Maerus bekend, vooral omdat het geïmporteerd werd door de Rotterdamse-Amsterdamse firma Eden. Het teakhouten bureau, dat verschillende uitvoeringen kent, is robuust en licht tegelijk en erg mooi zijn de grote vakken met de roldeurtjes. Het is altijd spannend om een bureau te combineren met een contrasterende stoel. De vintage kunststof stoelen van de beroemde Engelse ontwerper Robin Day voor de firma Hille uit 1963 creëren een ensemble dat uitnodigt om te studeren in Noorse rust en eenvoud.