Geplaatst op

Inspiratie uit Brussel

Dit weekend bezocht ik de Brafa, de grote antiek- en kunstbeurs in Brussel. Ik meende altijd dat de Tefaf in Maastricht en de PAN in Amsterdam voldoende waren in een jaar, maar Brussel was een grote aangename verrassing. Groot, groots, topkwaliteit maar vooral … in alles spannend en eclectisch. Waar de Tefaf ingedeeld is in de klassieke verzamelgebieden – oude kunst, design, 19e-eeuwse kunst, enz., daar is Brafa een voortdurende afwisseling van perioden, kunstvormen en stromingen. De stand met Egyptische kunst volgt op contemporaine glaskunst, die met Zero-kunst uit het midden van de vorige eeuw staat naast de 17e –  en 18e- eeuwse Franse meubelen. Maar, en dat is het boeiendste, de standhouders hebben ook in hun stands de meest verrassende combinaties gemaakt. Moderne abstracte kunst en Afrikaanse maskers gaan goed samen –zie de foto – maar wat te denken van geometrische corten stalen beelden in combinatie met Egyptische kunst van enkele duizenden jaren oud? Ook dat is geweldig mooi. Kortom, de Brafa heeft een geheel eigen, modern en vernieuwend karakter. Opvallend was het groot aantal jonge bezoekers. Dat zijn niet meer de klassieke verzamelaars, maar zij zoeken dat ene stuk dat hun interieur bijzonder maakt en dat een leven lang vreugde geeft.

Hoogtepunt van eclectische rust, ingetogenheid en reflectie was – weer- de stand van Axel Vervoordt met een zes meter brede en één meter diepe antieke sacristiekast uit Italië. De deuren stonden open, de belichting was subtiel en de diverse voorwerpen toonden geweldig (zie foto). In feite werd hier een Wunderkammer of rariteitenkabinet gecreëerd. Het thema Wunderkammer kwamen we vaak tegen op de beurs. Het thema appelleert aan de ontdekkingsreizen en Grand Tours van weleer, toen de gehele wereld fris en nieuw was. Blijkbaar willen we ook nu die sfeer van ontdekking en frisheid terug in onze interieurs. Er was zelfs een 20e -eeuwse Wunderkammer met ruimtepakken van Sovjet-kosmonauten. Over reizen en ontdekken gesproken! Naast Vervoordt sprak de stand van het Nederlandse bedrijf Morentz met topdesign uit Scandinavië mij erg aan. En natuurlijk –mijn bijzondere belangstelling – de Zero-kunst in de stand van Cortesi Galerie uit Milaan met spectaculair geel-zwart-wit werk van de Belgische kunstenaar Walter Leblanc (zie foto). Eén probleem: topkwaliteit voor topprijzen natuurlijk. Maar de inspiratie neem ik mee naar huis ik ga morgen direct mijn eigen Brafa maken.